Micro-recension: "Capsized"



Enligt mig finns det inte särskilt många nackdelar med att punga ut den knappa hundringen på ett spel vars glädjefaktor är långt högre än sitt pris. Särskilt inte då det är ett sidescrollande äventyr vars mystiska soundtrack vaggar dig till ro efter en tuff arbetsdag med gaggiga kunder och kurrande mage.  Lägg sedan till ett co-op läge som höjer lyckan ytterligare och du har en väl investerad hundring.
   De flummiga och färgglada miljöerna i "Alientraps" indiespel "Capsized" får dig att glömma skogarna från Pandora i Avatar och istället åtnjuta ett charmigt och detaljerat mästerverk i 2D med något snarlika miljöer.
   Alientrap har lagt stor fokus på fysiken i spelet vilket gör att det är lika roligt att "walljumpa" från en klippa som det är att bränna iväg mot skyn med raketryggan eller svinga sig fram med sin hookshot.
   Den simpla storyn låter dig i ro utforska den främmande planeten din stumma, astronautinspirerade karaktär blivit strandsatt på. Det är så upp till dig att överleva giftiga växter och mordiska rymdinfödingar i jakten på ett sätt att ta dig ifrån den fientliga världen som ser dig som sin inkräktare.
   Den verkliga utmaningen ligger dock snarare i att strida emot sin vilja att stanna kvar i de charmiga grottorna, vandra vidare i de magnifikt belysta djunglerna eller fortsätta hoppa runt bland de organiska molnen på planetens yta.

Peace

Gameplay: http://www.youtube.com/watch?v=whAZMGSn2XI
Lucas Varo

Inga kommentarer: