Micro-recension: "Duke Nukem Forever"



Jag vet, de flesta tycker att "Duke Nukem Forever" är det förgående årets fluglort, but I beg to differ.

Problemet ligger inte i spelets bisarra presentation och kletiga shadingeffekter utan hos recensenterna därute som ser Duke Nukem Forevers bästa tillgångar som dess största brister. Duke Nukem är inte ett seriöst koncept och ska inte bli behandlat därefter.
 
3D-Realms importerade en 90-tals flykting till 2000-talets fanskara som inbillade sig att en crossover mellan Ivan Drago och Schwarzenegger fortfarande var lika coolt som det var i dess begynnelse.
   Föregångaren, Duke Nukem 3D, som på sin tid tog dåtidens "FPS" och sket på dem siktade emot samma mål som den nutida uppföljaren. Nämligen att skjuta isönder så många utomjordiska vildsvin som möjligt till så små beståndsdelar som möjligt.

Men om stereoidmuskler, hypermaskulina one-liners och överdimensionerade flat-tops inte imponerar på oss längre och Duke Nukem Forever är bakat utifrån samma recept som föregångaren vad är då meningen med att spela den sönderkritiserade uppföljaren?.... Meningen ligger i ironin i att vi en gång tyckte att det här var coolt och utöver det, come on vem älskar inte att avsluta bossar genom att använda deras cojones som boxningsbollar och samtidigt fälla kommentaren "right in the jewels".

"Rest in pieces,"
   -The Duke 
Lucas Varo



2 kommentarer:

Your main dude! sa...

Haha jag kommer aldrig betala pengar för de här spelet, men nog allt verkar det roligt att spela ändå :-)

VJ sa...

Meeeen! Ett strort men! Visst fick man sig några skratt genom spelets gång, men de skratten är liknande de jag får när jaq tittar på parodi-filmer som superhero-movie (vilket är en flamskul film, men inte mer!). Fungerar komedi/parodi -spel? Kanske kan det i alla fall göra det i framtiden? Just nu är den genre väldigt smal, och jag tycker inte Duke Nukem gör den bättre! Nä, ska jag skratta i spel så spelar jag hellre Rock of Ages.
För som en bra komedirulle behöver en bärande story eller poäng, behöver ett komedi-spel ett solitt gameplay! Vilket Duke Nukem inte har, i min mening. :D